Godzijdankkkkk hebben we de examens gehad! Dat was uren investeren in revision van de stof die Karlijn dit jaar gedaan heeft. Ze heeft het goed gedaan, alle vakken goeie cijfers en voor Engels een 6.5, maar dat is dan ook nog steeds een inhaalslag en zal volgende jaar weer een beetje beter gaan. Oh ja, en Religious Studies ook een 6.5, maar daar liggen we niet echt wakker van. Waar is ze dit jaar mee bezig geweest (voor de grap om te vergelijken in Nederland, misschien ontloopt het elkaar in het algemeen wel helemaal niet zoveel), los van taal (Begrijpend lezen, een kort en lang opstel schrijven en een spellingtest) en rekenen (oa. breuken, vormen, percentages, co-ordinaten, schattingen, meten etc); bij Aardrijkskunde India (geografische kennis, leren over leefomstandigheden in bepaalde delen van India) en Farming&Mining in Engeland; bij Geschiedenis Prehistorie (Tijdlijn, van Paleolithic, Mesolithic naar Neolithic, veranderingen, gereedschappen, Avebury, Grimes Graves, Stonehenge, Iron Age) en Egyptians (Pyramiden, Mummies, Farao's, Hierogliefen en de Nijl en landbouw); bij godsdienst 'het leven van Jezus', 'de profeet Elijah', 'life in Biblical Times' en parabels (wat leren wij van dit verhaal); bij Frans luistertest, lezen en schrijven (niveau; taalgebruik in klas, kleuren, belangrijkste werkwoorden, begroeten, dagen/maanden/jaren, kunnen vertellen waar je leeft, over je huisdier, beschrijven van items en een mening kunnen uiten); bij Science 'Levenscycli', 'Veranderingen van staat (water), 'Aarde, Zon, Maan en planeten', 'Dissolving (vaste stoffen, verdampen, oplossen, graphische weergaven en metingen), 'Meten, Temperatuur, Onderzoek'. Eerlijk gezegd vond ik (niet Karlijn) het nu al grappig dat ik zelf weer wat info kon oppakken...
Lotte heeft een overall 7, wat ook weer goed is, want die moest op eigen kracht haar examen doen omdat voor haar Year 4 nog geen revision books mee naar huis komen. Maar OMG, wat een ambitie hier, je moet oppassen dat je er niet door aangestoken wordt. En dat probeer ik echt niet, maar het wordt moeilijk als Karlijn zich een sukkel voelt omdat haar 2 beste vriendinnen overal in de topclass zitten...omdat die ouders zo ambitieus zijn en hun kinderen in de topgroup willen en dus hun kids hard laten werken. Volgend jaar worden de 2 groepen 6 weer heringedeeld in 3 groepen, een topset, een middenset en een lagere set. Ze mogen hier dan wel uniformen dragen om gelijkheid te promoten (dat je dus niet naar iemands Uggs kijkt terwijl je zelf wordt uitgelachen omdat je Emu's hebt, van die dingen), maar nee dit is echt beter, hier kijk je naar elkaar in termen van Jij uit de Slimpy Groep, Jij van de Gewoontjes en Jij uit de Dombo groep. En dan te bedenken dat de middengroep echt niet de grootste is, in de laagste set zit nl. 1 kind...1 kind...en gefeliciteerd. In de topset zitten de meeste kinderen. Beter systeem?, mmmm, de tijd zal het leren! If you can't beat them join them, toch een beetje. Maar eigenlijk mis ik daarom vaak toch een wat relaxtere kijk, waar kinderen ook nog kinderen mogen zijn en leuk in de middag kunnen spelen en waar je meer vertrouwt op het aanwezige talent en de ontwikkeling ervan. Waar slimpies en de rest samen in 1 klas zitten.
Onze dag ziet er zo uit; van half 9 tot bijna 6 uur school (sport, art en muziek op school). 6.16 thuis, eten, huiswerk maken, muziekles en slapen...spelen, wanneer? Zaterdagmiddag is de enige middag die nog over is (als er geen schoolwedstrijd te spelen is)...nou, zou je kunnen zeggen dat al hun vriendinnen ook op school zijn...ja, maar je wil thee van thuis, met koekjes, in je spijkerbroek, lekker ontspannen en nutteloos op de trampoline springen. Ja, ja, elk voordeel heb z'n nadeel...maar kindertijd haal je nooit meer in. Dat is het punt. Er is nooit meer een kindertijd, voorbij is voorbij. En voordat ik nu meteen weer overkom als een klager, wil ik alleen maar zeggen dat ik hier de kans krijg om naar twee Westerse systemen te kijken (ja, natuurlijk much much better dan blikjes zoeken als je twee bent op een vuilnishoop) en me daar gezonde vragen bij te stellen. Het ambitie niveau van de upperclass Engelsman komt uit een andere eeuw, de vraag is of concrete kennis uiteindelijk het beste mens maakt. Of de hoogste cijfers, zodat je naar een high profile senior school kan en daardoor naar een nog highere profile university, uiteindelijk resulteert in een mens die zijn hoogste potentieel bereikt in een rapido veranderende wereld. Dat is overal de vraag met een verouderd onderwijssyteem, maar de klassenmaatschappij is hier nog steeds sterk ouderwets aanwezig. Zo.
Verder kwelden we ons ook nog door de Nederlandse lessen en de grote Citotoets. Ook gehaald en Karlijn en Lot zijn dan ook over naar Groep 6 en 7. Nou geloof ik nooit dat het Nederlands er zo goed in zit als bij hun vriendinnen in Nederland, maar hee goed genoeg, zeg ik. Dus trots op die meiden, weer een jaartje verder!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten